Dr. Beatrice Barrois
Research Assistant Theory
beatrice.barrois@thws.de
Short biography
Dr. Beatrice Barrois initially studied fine art at the Städelschule in Frankfurt. She then completed her doctorate in art history at the Kunsthochschule Kassel. She was a research assistant there from 2020-2022. She has been a lecturer since 2020 and a research assistant at the Faculty of Design in Würzburg since 2023, where she teaches scientific work, theory and text. She deals with methods of scientific and artistic research and the associated generation of knowledge. She is particularly interested in the relevance of design and contemporary art in social contexts. Most recently, she researched the topic of sustainability in communication design.
www.beatricebarrois.de
Latest news
- Telling the story of species conservation on campus
08 + 09 and 22 + 23 November 2024, in cooperation with the Chair of European Ethnology, University of Würzburg
Activities
- Member of the German Society for Design Theory and Research(www.dgtf.de)
Main areas of research
- Artistic research
- Education in the context of sustainability and design
- Design theory and research
Research activities
- Dissertationsprojekt
- 2021-2022 Zertifikat “EMF – Entwicklung und Management von Forschungsprojekten”, Kompetenzfelder: Einführung und Gutachtersitzung, Projektentwicklung und Projektbeantragung, Projektmanagement, Präsentation von Forschungsprojekten, Transfer. Graduiertenakademie der Universität Kassel
Publications
- Appropriation. Potenziale einer gemeinsamen Methodologie in Anthropologie, Kunst und Design
in: Michaela Fenske, Isabella Kölz, „Lebenswelten gestalten. Neue Felder & Forschungszugänge in der Designanthropologie. Alltag – Kultur – Wissenschaft. Beiträge zur europäischen Ethnologie“, Würzburg, 2022, S. 209-232 - Ästhetik des (Nicht)Wissens. Künstlerische Positionen im Feld ethnologischer Museen zu Beginn des 21. Jahrhunderts
Dissertation, Kassel, 2019 - Horizontales Wissen? Oder, von Schränken, Schubladen und Kisten
in: Nora Landkammer, Stephanie Endter (Hg.),Das Museum verlernen? Kolonialität und Vermittlung in ethnologischen Museen (Band 2). Praxen und Reflexionen kritischer Bildung und Wissensproduktion, Wien, 2021, S. 297-332